Хто володіє херсонськими інтернет-ЗМІ

3 вересня 2015 року Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому закон про прозорість медіавласності, а саме №674-19 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики в сфері телебачення і радіомовлення». Завдяки йому громадяни отримали можливість нарешті дізнатися про справжніх власників телеканалу або радіо (тих, кому належить принаймні 10 % у юридичній особі).

Видання «Мост» вирішило перевірити, як виконують норму згаданого закону херсонські ЗМІ регіону. Ми ж ознайомимо читачів із інформацією стосовно інтернет-сайти:

«Для аналізу було взято 10 інтернет-сайтів, що, на нашу думку, є найбільш популярними.

Скажемо відразу — жоден сайт не перетнув межу трьох балів. Але, про все по черзі.

Створений у 2011 році сайт khersonline.net швидко набрав популярність, і є неформальним лідером, хоча власного контенту майже не виробляє, а є фактично агрегатором, який наповнюють вручну. При цьому, за нашою методикою, сайт набрав лише 1 бал за те, що має лічильник відвідувань. Інформації про редактора, власника, та навіть контактів на сайті немає.

Колишній прес-секретар голови Херсонської ОДА Бориса Силенкова Светозар Дорофєєв, який представлявся редактором сайту, схоже ним і володіє. Такий висновок можна зробити, оскільки гроші за висвітлення діяльності Херсонської ОДА на сайті отримує дружина редактора — ФОП Наталя Дорофєєва.

Один з найстаріших сайтів Херсонські вісті (visti.ks.ua) набрав 2 бали з 7, і визнаний нами як непрозорий. Окрім контактної інформації і лічильника відвідувань на сайті немає ніякої інформації, яку ми шукали: ні власників, ні керівника, ні редактора. Але є перелік журналістів, які працюють над сайтом.

У 2014 році, під час позачергових виборів, редакція сайту випускала газету «Херсонские вести плюс», у вихідних даних якої вказувалося, що замовником є ГО «Редакція інтернет-видання «Херсонські вісті», а редактором — Ігор Трубаєв. Засновниками ГО є сам Ігор Трубаєв і його дружина Ірина. Директор — Олег Соломін. Мешканець Донецька Соломін також є засновником ТОВ «Южноукраинский медиа холдинг». Директором цієї компанії є Ігор Трубаєв. Крім цього Ігор Трубаєв є співзасновником та кінцевим власником ТОВ «Нью Діджитал Медіа». Разом з ним компанію засновував дизайнер Сергій Кухтін.

З 2009 року Ігор Трубаєв також керує ГО «Союз комуністичної молоді Херсона». Зараз організація знаходиться у стані ліквідації.

Раніше фінансування сайту visti.ks.ua приписували депутату міської ради VІ скликання, голові земельної комісії Тетяні Варущик. Редакція і прес-центр видання довгий час знаходилась у офісному приміщенні заводу, що належить Командитному товариству «Приватне підприємство «В.А.Т. Компанія Дніпро і компанія». Кінцевими власниками цього підприємства є Андрій та Тетяна Варущик. Після місцевих виборів з’явилася інформація про те, що сайт придбав депутат обласної ради, голова обласної організації партії «Наш край» Віталій Булюк. Саме через нього один з депутатів, з яким ми розмовляли на цю тему, знімав з сайту невигідні для себе матеріали.

Після зміни власника на сайті майже зникла «джинса», а рекламні матеріали почали маркувати.

Сайт kherson.net.ua з’явився не так давно, але досі точно не відомо, хто саме володіє ним і фінансує. На сайті про це, а також про редактора, керівника проекту нічого не зазначено. Окрім контактів, прайсу на рекламу та даних про аудиторію ми інформації не знайшли.

Чи то редактором, чи керівницею сайту є журналістка Євгенія Попенко. Сам сайт брендовано, та заповнено рекламою декількох фірм, що займаються продажем авто аксесуарів. Власником сайту називали бізнесмена Станіслава Самборського, але в коментарі, отриманому під час підготовки цієї статті, він це заперечив: «Я допомогав створювати цей сайт, але зараз це проект Євгенії Попенко», — повідомив він автору.

Сайт pik.ua (Південа інформаційна компанія) з’явився у 2011 році. Власником є екс-голова облради Андрій Путілов.  Засновником і директором ТОВ «Південна інформаційна компанія» є Дмитро Ємельянов. Він працює заступником генерального директора ТОВ «Механічний завод», що через офшори належить родині Путілових.

Хто редагує сайт невідомо. Так само нічого не відомо про його редакційну політику.

Набравши 2 бали з 7 можливих, сайт Андрія Путілова визнаний непрозорим. Окрім контактної інформації, та розцінок на рекламу — ніякої інформації про власників та структуру.

Сайт «Херсонці» (khersonci.com.ua) у свій час створила громадська організація «Херсонці», голова якої, Альона Ротова, у 2002-2010 роках була одним з лідерів Партії регіонів Херсонської області, тричі очолювала виборчий штаб ПР на виборах.

Фактично, у 2009-2010 роках це був сайт ГО, від якої Ротова та її команда планували йти на місцеві вибори, але після зміни в законі, місцеві блоки були ліквідовані, і ГО «Херсонці» замінили на Українську морську партію.

Пізніше сайт було перероблено, і він перетворився на ЗМІ. Довгий час він асоціювався саме з Ротовою, хоча приблизно рік тому з’явилась інформація, що Альона Іллівна з проекту вийшла, і сайт переведений на самоокупність.

Редактором сайту є Володимир Мостовий. Свого часу він працював радником з питань ЗМІ голови облради Володимира Демьохіна.

За нашою методологією сайт набрав 1 бал, і визнаний абсолютно непрозорим. Окрім контактів нам не вдалося знайти нічого.

Сайт «МОСТ» було створено 6 вересня 2012 року у рамках гранту NED. Засновниками були Сергій Нікітенко та Катерина Гандзюк.

Зважаючи на конфлікт інтересів, ми попросили проаналізувати сайт колегу з Полтави.

Виявилося, що ми також не прозорі, набрали всього 3 бали. Експерт знайшла на сайті тільки дані про головреда, контакти та редакційну політику. Тож редакція зважила за необхідне привести сайт до вимог, виставлених у методології моніторингу прозорості.

Сайт 0552.ua входить до мережі міських сайтів, але має місцевого власника і керівника. На самому сайті про це не повідомляють, так само як і про редактора, відомо, що франшизою володів Андрій Должиков. Сам він свою причетність до сайту спростовує.

Після закриття комунальної газети «Херсонський вісник» частина її редакції перейшла до 0552.ua. Редактором там працює Ірина Саліхова.

Набравши 2 бали, сайт 0552.ua визнаний непрозорим.

Сайт «Херсонщина за день» (ksza.ks.ua) було створено у 2012 році Тетяною Дергачовою, яка довгий час працювала редактором комунальної газети у Олешках (Цюрупинську).

На сайті даних про те, хто є редактором, керівником сайту немає, так само як про аудиторію та редакційну політику. Редакція та її прес-центр знаходяться у приміщенні, що належить екс-начальнику Херсонської обласної міліції часів Януковича Валерію Литвину. За цією ж адресою зареєстровано ветеранську ГО «Єдиний щит», яку очолює Валерій Литвин.

Сайт отримує гроші з бюджету на висвітлення діяльності Херсонської облдержадміністрації. Договори укладають з ФОП Дергачова.

Сайт «Саміздат» (samizdat.ks.ua) створено за підтримки ГО «Асоціація політичної та розслідувальної журналістики», про що вказано на сайті. Засновниками та керівниками ГО є Артем Сопов і Ірина Домащенко. Вони ж вказані у якості керівників сайту. Окрім цього і контактних даних на сайті з бажаних даних знайти більше нічого не вдалося. Набравши 2 бали, сайт отримав оцінку «непрозорий».

Наймолодшим з досліджуваних сайтів є «Агентство новин Таврія-24», що з’явився восени 2016 року. Його керівником є Ростислав Супрунов. Про це він повідомляв у соцмережах після появи сайту. Ростислав працює помічником голови Херсонської обласної держаної адміністрації Андрія Гордєєва.

На сайті досі немає жодної згадки про те, кому він належить, хто його редагує і хто ним керує. Також там не вказані контакти, і навіть лічильника немає. В результаті, маючи 0 балів, сайт Таврія 24 очолює антирейтинг відкритості.

Можливо, результати нашого чималого дослідження є неповними, і викличуть дискусію. Та саме професійної дискусії у питанні прозорості медіа і не вистачає. Тим паче, що звичайний читач, слухач, чи глядач не має ритися в реєстрах, щоб зрозуміти, контент чийого ЗМІ він у даний момент споживає, і яким чином те чи інше повідомлення корелюється з поглядами власника».

 

Джерело: Сергій Нікітенко, ІМІ

 

 

 

Share Button

Следите за новостями Gazeta.ks на Facebook

 

 

 

Оставить комментарий.

Уведомлять
avatar
300
wpDiscuz